GrossVenediger v zimě přes Defreggerhaus

Zima
    Skialp
    Výstupy

Po dvou neúspěšných zimních skialpových pokusech vystoupit na 4. nejvyšší vrchol Rakouska ze severu přes Kürsingerhütte jsme se další sezonu vydali na třetí pokus – tentokrát z jižní strany přes Defregger Haus , kde jsme byli úspěšní již v létě v roce 2011. Výstup na GrossVenediger vysoký 3666 m n.m. z jižní strany má oproti severní trase výhodu v samotném začátku výstupu, který začíná o cca 500 m výše.

První den – výstup na Defreggerhaus

Po průjezdu placeným Felbertauern tunelem odbočujeme v obci Matrei in Osttirol na západ, kde na konci údolí za obcí Hinterbichl odbočujeme nahoru do údolí Dorfertal, na jehož začátku se nachází parkoviště ve výšce 1484 m n.m. Odtud pokračujeme již na lyžích údolím stále nahoru, nejprve chvíli po upravené cestě, dále již v čerstvém sněhu. V místě, kde se nachází most přes divokou řeku se dá buď pokračovat stále po stejné straně, což se zdá jako technicky těžší, nicméně hodně místních tudy chudí. My raději přecházíme po mostě, za nímž cesta více traverzuje svah v pozvolnějším sklonu a po nějaké době přicházíme k dalšímu mostu pod prudším svahem, kde se obě trasy spojují. Zde se nachází několil serpentin, které je opět možné zkrátit přímým výstupem až na malý vrcholek s křížem. Za ním následuje víceméně pozvolné stoupání až k Johannis Hütte ve výšce 2121 m n.m., kde se ubytovává většina Rakušanů a Němců. My však chceme jít ještě dál, neboť nechceme spát v přeplněné chatě, ale raději ve winterraumu. Mlha a husté sněžení nám však nepřejí, a tak chvíli váháme, chvíli stoupáme a zase váháme zda nezůstat na spodní chatě. Občas se však oblačnost protrhá a nechá nás nahlédnout zase o kus dál. Nakonec se však počasí umoudří úplně a my tak na Defregger Haus ve výšce 2962 m n.m. přicházíme po dalších 4,5 hodinách již za téměř jasného počasí. Samozřejmě u chaty nikdo není, a tak máme celý winterraum jenom pro sebe.

Druhý den – výstup na GrossVenediger

Další den nespěcháme, protože na vrchol to není daleko, a navíc před sebe ochotně pouštíme našláplé Rakušany, kteří vyrazili brzo ráno z Johannis Hütte a kteří nám ale aspoň prošlápnou stopu v cca 30 cm čerstvého sněhu přes ledovec Mullwitzkees. Ledovec se traverzuje pod Rainerhornem do sedla Rainertörl , za kterým začíná vrcholové plato Oberer Keesboden zakončené pozvolnou pyramidou GrossVenedigeru, resp. předvrcholem, ze kterého na samotný vrchol vede pěkný a místy trošku exponovaný hřebínek. Před ním sundaváme lyže a hřebínek přecházíme již pěšky (oproti létu mírně pod ním) až k vrcholovému kříži ve výšce 3666 m n.m. Kříž je však už jiný, než když jsme zde byli v roce 2011 a kdy byl zasazen do velké dřevěné pagody. Nyní je to klasický dřevěno-kovový kříž, avšak výhledy do okolí jsou pořád fantastické. Výstup od chaty na vrchol nám zabral v pohodovém tempu cca 4 hodiny. Díky velkému množství čerstvého sněhu je následujíc sjezd zpět k Defregger Haus nepopsatelným zážitkem. V pohodě by se dalo ještě ten den sjet až dolů k autu, my však nikam nespěcháme a chceme ještě jednou přespat ve winterraumu. I proto si tak můžeme ještě nalehko sjet krásný svah pod chatou, cca 500 výškových metrů, a navečer zase vyšlápnout. Sobotní večer má samotná chata Defregger Haus již otevřeno, ale i přesto nás však hodný chatař nechává v již zabydleném winterraumy, kam se k nám nakonec přidává ještě jeden italský pár.

Fotogalerie

Třetí den – sjezd dolů

V neděli je již od rána zataženo a relativně teplo, a tak nám nezbývá nic jiného než pouze sjet dolů k autům. Oproti předchozímu dnu však sníh velmi ztěžknul a tak o požitku ze sjezdu není řeč. Od chaty sjíždíme dolů žlabem přímo pod chatou a k chatě Johannis Hütte údolím říčky Zettalunitzbach. Pod Johannis Hütte jedeme po naší výstupové trase, kde v místech mezi dvěma mosty nyní musíme přejet poměrně rozsáhlou čerstvou lavinu z jarního tání. Několik menších spadlých lavin překračuje ještě v úseku pod prvním mostem (proto i v těchto na první pohled bezpečných místech opatrně!).

Celá akce nám zabrala 3 dny (12.-14.4. 2013), výstup a sjezd je však možné zvládnout relativně v pohodě i během 2 dní.

Webkamery

Snímek z webkamerySnímek z webkamery

předpověď počasí - yr.no Předpověď počasí Gross Venediger

St 27.9.
    -6 / -2 °C

lavinová předpověď - Lawinen.at Lavinová předpověď Osttiroler Tauren

Omlouváme se, lavinová předpověď není dočasně k dispozici - nepodařilo se stáhnout data od poskytovatele. Děkujeme za pochopení.

Mohlo by Tě zajímat

/obsah/zobrazit/2468-grossvenediger-v-zime-pres-defreggerhaus?do=entity-relations-showMore-loadMore