Bájný Olymp & Mytikas

Treking
    VHT
    Výstupy

Ležíme nad mapami a přemýšlíme kam bychom si vyrazili do hor za novým dobrodružstvím. Volna moc nemáme a nikam daleko se nám nechce. A co takhle Olymp, tam by to mohlo být pěkné. Tato bájná hora je bez pár metrů vysoká tři kilometry. A jak jistě většina z vás ví, nachází se v Řecku. Nedaleko od Soluně.
Nápad nás zaujal natolik, že za necelý týden již máme doma letenky. Poletíme s nízkonákladovými Sky Europe. Pořizujem si ještě pořádnou mapu (poměrně dost kvalitní řecká edice TOPO 25 ) a začátkem června můžeme vyrazit.

Soluň je město plné smogu a tak jsme rádi že z něj konečně odjíždíme. Z centrálního autobusového nádraží míříme po silnici číslo 1 na jih, směr Athény. Zhruba po devadesáti kilometrech odbočujeme do malé vesničky Litochoro. Tady bude začínat náš výstup. Za nějakých 20 euro se ubytováváme u sympatické bábiny až na samém horním konci vesnice. Přespíme tu jen jednu noc a hned ráno se vydáme na pochod. Dokupujeme nějaké zásoby a hlavně plynovou kartuši k vařiči. Jedna by měla stačit, v terénu budeme maximálně čtyři dny.

Nemůžeme se dočkat rána a ještě za tmy vyrážíme. Začínáme v nadmořské výšce pouhých 380 metrů. Cesta je poměrně zřetelná, takže snad nezabloudíme. Občas se dokonce vyskytne i nějaká ta značka. Jdeme totiž po známé, transevropské trase E 4. Pomalu se rozednívá a cesta vede stále na střídačku nahoru a dolu. Pomalu se posouváme hlubokým údolím říčky Enipeas, sevřené z obou stran strmými vápencovými srázy. Parádní divoká scenérie. Pokud zrovna nejdeme lesem, vidíme v dáli před sebou obrovský masiv samotného Olympu. Vypadá to, že je hrozně daleko. Ve skutečnosti je to nějakých 11 kilometrů vzdušnou čarou. My ale máme před sebou cestu mnohem delší, neboť údolí se kroutí jako had. Po několika kilometrech sestupujeme až na samotné dno rokle a dál pokračujeme podél říčky. Střídavě jdeme po levé i pravé straně. Zatím jsem nepotkali ani živáčka, je tu fantastický klid. Většina lidí vystupujících na Olymp začíná až u chaty Prionia, ke které se nechá dojet autem. To mi přijde takové o ničem. Cestu si tím zkrátíte o větší polovinu. My se k chatě dostáváme až poměrně pozdě po poledni. Cestou k ní ale ještě míjíme jeskyni Aghios Dhionisios, je zde pramen a malá pravoslavná svatyně. Kousek výš nad jeskyní je ještě klášter nesoucí stejné jméno.

U chaty Prionia se drobet občerstvujeme a pokračujeme dál. Cesta vede stále dnem údolí a nijak moc nestoupá. Už by bylo na čase abychom začali trochu víc nabírat výšku. Zhruba kilometr a půl nad chatou se údolí rozdvojuje a jedna z mála směrovek nás směřuje doprava. Přes most překračuje skoro vyschlý potok a pouštíme se do dlouho očekávaného stoupání. Po nějakých dvou hodinkách kroucení serpentin přicházíme k chatě Agapitos (v mapách je také často uváděna jako chata „A“). Jsme v nadmořské výšce zhruba nějakých 2100 metrů. Máme tedy za sebou dnes přibližně 1700 metrů převýšení. Původně jsme měli v plánu přespat někde v okolí chaty, to si ale nakonec rozmýšlíme a jdeme chrnět dovnitř. Cenu si již nepamatuji, ale nijak závratná nebyla. Chata je postavena na perfektním místě. Je posazena na skalní terasu jako orlí hnízdo. Mimo noclehu je zde i možnost občerstvení a doplnění vody.

Ráno jsme na nohou již klasicky ještě před rozedněním a tak můžeme sledovat fantastický východ slunce. Hned po lehké snídani vyrážíme dál. Cesta od chaty strmě stoupá. Charakter okolního lesa ze změnil. Rostou tu nádherné, mohutné borovice. Ty ale za chvíli mizí a všude kolem nás je již jen kamení a suť. Stejně rychle jako se sluníčko šplhá výš na oblohu, stoupá i teplota. Za nedlouho stojíme na rozcestí několika cest ve výšce 2500 metrů. My jdeme doprava a po táhlém a pomalu stoupajícím hřebínku stoupáme na vrchol Skala. Ten měří necelých 2900 metrů. Samotný Olymp je ještě zhruba půl kilometru dál. Musíme kousek sestoupit níž do sedýlka. Terén začíná být stále náročnější. Za sedlem se dostáváme do obrovského, strmého kuloáru. Ty brďo, tudy se bude asi dál vystupovat. Sklon skalnatého svahu si dovoluji odhadnout místy dobře na 60 stupňů. To už je skoro plotnové lezení. Tady už by možná v horším počasí stálo za to, mít sebou alespoň třicítku lano, sedák a pár karabin. Proto je tu také asi naboucháno celkem dost nýtů. Je to fajn adrenalinek. Zajímavé to bude dolu. Musíme hodně opatrně. Na vrcholu se potkáváme jen s třemi Řeky. Jsou to nějací atleti. Jsme 2918 metrů vysoko. Nijak moc dlouho se tu nezdržujeme, neboť ze severu se blíží oblačnost. Sestupujeme stejnou cestou, kterou jsme šli nahoru. Jen nocleh na chatě Agapitos vynecháváme a sestupujeme až na dno údolí. Líbí se nám tu natolik, že si zbytek cesty ještě rozdělujeme na dva dny. A pak následuje ještě několik dní poflakování u moře. To už je ale jiná kapitola. Kdyby to kohokoliv zajímalo a měl zájem o nějakou informaci, rád poradím.