Wildspitze přes Taschachhaus

Skialp
    VHT
    Výstupy

Z mnoha výstupových tras na Wildspitze (3768 m.n.m.) není ta přes Tachachhaus rozhodně nejkratší ani nejsnažší. Vyhnout se davům a uhnízdit se v jednom z nejluxusnějších alpských winterraumů ale za trochu námahy stojí.

Počasí na Velikonoce nepřeje. Dokonce ani o týden odložený termín nepřináší tolik očekávané azurové nebe. Nezbývá než kompenzovat nepříznivé podmínky optimismem a k údolí Tachach vyrazit bez větších ohledů na počasí.

Vzpomínka na lavinu
Prvních pár metrů vede po sjezdovce spadající od Rifflsee, vzápětí ale uhýbáme a překračujeme potok. Cesta je jako vždy projetá rolbou až k nákladní lanovce, takže nám ubíhá rychle. Přehradí ji ovšem lavinový kužel spadlý přímo na mostek. Sundaváme sněžnice a klopýtáme polem obrovských sněhových koulí zmrzlých na kámen. Proti takové lavině nemáte šanci ani se sebelepším vybavením. Překonáme tento nepříjemný úsek a pokračujeme již pohodlným terénem stále na jihozápad. Údolí je nekonečné a chůze monotónní. Co nám ale dělá radost, je počasí. Vysvítá slunce s hřejivými jarními paprsky. Od dolní stanice materiálové lanovky je na dohled náš cíl – chata posazená v bílých svazích hory Urkundkopf. Dělí jí od nás 400 výškových metrů. Nasazujeme sněžnice a zakusujeme se do neporušených bílých plání s hlubokým prašanem. V odpoledním žáru dostáváme pěkně zabrat, obzvlášť výživné je stoupání na korytu potoka. Proudící voda bublá pod sněhovým mostem, opatrně našlapujeme se zatajeným dechem. Nikdo netouží po koupeli, i když je pěkně.

Nocležna s vodotryskem
Chata se nám opět schovala za terénní vlny, pouze ocelová lana vedoucí nad našimi hlavami, dávají tušit správný směr. Míříme k vrcholu hřebene, ještě poslední strmější výšvih a přivítá nás rozlehlý komplex chat Tachachhaus (2433 m.n.m.). Zdejší winterraum se honosí okázalým označením Winterhutte, což dává tušit jeho mimořádnost. Otvíráme dveře krásné dřevostavby, která by svou velikostí pohodlně stačila čtyřčlenné rodině. Tři ložnice, toaleta uvnitř domu, prostorná kuchyň s jídelnou, kde ve výbavě nechybí nádobí pro večeři o čtyřech chodech. Až jsme z toho komfortu celí nesví, ale nakonec si na něj rádi zvykáme. Rychle se ubytovat a využíváme ještě posledního slunce, které vykouzlilo krásný podvečer a jdeme na obhlídku okolí. Od křížku nad chatou prohlížíme nástup na ledovec, chceme si tak ušetřit tápání v ranním šeru. Prošlapáváme traverz prudkým svahem, protože ve sněhu zmrzlém po noci by to šlo o poznání hůř. Spokojení sbíháme nadýchaným prašanem do tepla chaty právě ve chvíli, kdy se do krajiny začíná vkrádat mrazivý večerní chlad.

Foto v bílé tmě
Vstáváme ještě za tmy, vyrážíme pak s prvním rozbřeskem. Skialpinisté, se kterými sdílíme winterraum, nás stihnou předběhnout a na lyžích jsou v traverzu podstatně rychlejší. To my se v přemrzlém svahu navzdory včerejší přípravě pěkně potrápíme. Sněžnice ujíždějí a zrak se nemůže odtrhnout od hlubiny zející pod námi. Ledové hroudy se co chvíli odtrhnou ze stopy a rozjedou se po firnovém svahu. Přemýšlíme, zda bychom byli schopni cepínem zastavit, kdybychom byli v jejich roli. Naštěstí si to ale nemusíme ověřovat. Krátkým kuloárem nastupujeme na ledovec, pomáhají nám stopy agilních lyžařů. O co je ledovec mírnější, o to je delší. Pravidelným tempem pochodujeme v zástupu pod severní stěnou Taschachwandu zvrásněnou několika séraky.
Dosahujeme podpovrchové plató. Slunce svítí naplno, výhledy na dlouhé hřebeny Otztalských Alp jsou skvostné. Vrcholovou pyramidu nad námi jen tušíme, protože ji obestírá neproniknutelná mlha. Je také obsypaná lidmi. Jedni stoupají k vrcholu, druzí se v opačném směru snaží probojovat zpět. Sundávání lyží a pásů, nazouvání maček a výměna hůlek za cepíny. Je to pěkný zmatek. Nicméně po sněhovém hřebínku přicházíme pod skály, které po několika krkolomnějších krocích přelézáme a ocitáme se na vrcholu Wildspitze . Nebo tomu alespoň díky velkému kříži věříme – pořád jsme ještě zahaleni v bílé tmě. Kdyby byl o kus dál vyšší bod, nepoznali bychom to. Obligátní vrcholová fotografie a vyklízíme prostor pro ostatní. jen sejdeme o 50 metrů níž, mlha se rozplyne a otevře se plné panorama okolních hor.
Vracíme se stejnou cestou, kterou jsme přišli. Dlouhý pochod na Taschachferneru, okořeněný závěrečným traverzem, bere poslední zbytky sil a soustředění.

Fotogalerie

Bezmezné nadšení
Na druhý den vstáváme už ve čtyři hodiny ráno jako horníci v budovatelském filmu. pouze ve dvou, nadšení bláhovým plánem za šera vyrážíme údolím na jihozápad. Mrzne až praští. Z hlavního údolí uhýbáme do prudkého zvahu a probijeme se do sedla Urkundsattel (3060 m.n.m.). Jsme zde právě v čas. Oblohu zpola zahalují mraky, které vycházející slunce barví do rozmanitých odstínů rudé a žluté. Oblaka, hnaná větrem, plují přes temné hřebeny hor. Dramatická scéna, krásné probuzení do nového dne. Nad námi pokračuje sněhovo-skalnatý hřeben. To měl být náš plán – ještě v den odjezdu vystoupit na Pitztaler Urkund. Vrcholek, který je pouhých 150 metrů nad našimi hlavami však sveřepě brání pásmo nestabilního prašanu. Nemá cenu pokoušet štěstí, jsme i tak spokojeni se zážitkem, který nám tento malý výlet přinesl. Sjíždíme po zadku v prachové peřině na druhou stranu sedla a když je třeba, brzdíme cepíny. Pracně nastoupané metry mizí v několika vteřinách. Zbytek cesty kolem masivu už jdeme po svých až k Taschachhausu.

Odkud vyrazit
Jeďte na od Imstu na konec údolí Pitztal a zaparkujte u lanovek lyžařského centra v obci Mittelberg.
Pitztaler Eisexpress Taschachhaus slouží jako východisko k přelezu čtyř severních stěn, kterou lze spojit v jednu velkolepou kombinaci slibující nevšední zážitek. Nejlepší období je brzské jakro, kdy jsou dny o poznání delší než v zimě, tůra totiž zabere 8–12 hodin. Připravte se na následující porci:

• Taschachwand, 55°, 600m
  • Petersenspitze, 50°, 150m
  • Hinterer Brochkogel, 55°, 250m
  • Wildspitze , 50°, 250m

Zkratka na Taschachhaus
Jste na skialpech a nechce se vám šlapat minimálně 3 hodiny údolím? Využijte lyžařského centra Pitztal a vyjeďte nejdřív vláčkem Gletschererexpress a následně kabinkou Mittelbergbahn až do sedla Mittelbergjoch (3166 m.n.m.). Otudje to k chatě po ledovci Taschachferner z kopce, pouze s lehkým závěrečným stoupáním. Pokud je stopa projetá, zabere cesta maximálně hodinu. Ovšem pozor! ledovec je v jistých místech plný trhlin a v čerstvém sněhu bez navázání je nebezpečnou pastí.

Webkamery

Snímek z webkamerySnímek z webkamery

předpověď počasí - yr.no Předpověď počasí Wildspitze

Út 26.9.
    St 27.9.

lavinová předpověď - Lawinen.at Lavinová předpověď Ötztalské Alpy

Omlouváme se, lavinová předpověď není dočasně k dispozici - nepodařilo se stáhnout data od poskytovatele. Děkujeme za pochopení.